A tűzvédelmi bírságokról és megelőzésükről
/Avagy mire kell odafigyelni?/
Jelenlegi cikkem, írásom a tűzvédelmi bírságok összefoglalására törekszik röviden és érthetően.
Szeretném, és kívánom, hogy mindenki számára hasznos legyen, nemcsak úgy, mint munkáltató, hanem, mint hétköznapi dolgozó avagy alkalmazott számára is!
A tűzvédelmi bírságok törvényileg rendezettebben vannak összefoglalva,
ugyanis itt csak 1 jogszabály fogja közre az elképzelhető tűzvédelmi szabálysértéseket, nem úgy, mint a munkavédelemnél.
Viszont ezen kívül még meg kell említeni a kéményseprő-ipari tevékenységeket is!
Mivel az elmúlt időszakban ez is a tűzvédelmi hatóság feladatkörébe került.
A hatóság az ingatlan tulajdonosával szemben a kéményseprő-ipari tevékenységgel kapcsolatban meghatározott kötelezettség nem teljesítése esetén legfeljebb 30 000 Ft összegű bírságot szabhat ki!
A tűzvédelmi bírság legkisebb mértéke: 10 000 Ft.
Több szabálytalanság együttes fennállása esetén a bírság mértéke az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összege, de legfeljebb 10 000 000 forint, a tűzvédelmi hatóság szabja ki.
Ha a tűzvédelmi bírsággal sújtható szabálytalanság ismételten fordul elő,
a tűzvédelmi bírságot ki kell szabni. A tűzvédelmi bírság megfizetése nem mentesít a büntetőjogi, illetve a polgári jogi felelősség,
valamint a tűzvédelmi bírság kiszabására okot adó szabálytalanság megszüntetésének kötelezettsége alól.
A tűzvédelmi bírság ugyanazon tényállás mellett – az azonnal megszüntethető szabálytalanságok kivételével –
a jogerős határozat után két hónap elteltével szabható ki újra.
A következő listában vannak összefoglalva a bírságra lehetőséget adó okok:
- tűzvédelmi előírás megszegése, ha az tüzet idézett elő
- tűzvédelmi szabály megszegése, ha az tüzet idézett elő és az oltási tevékenységben a tűzoltóság beavatkozása is szükséges
- tűzvédelmi szabály megszegése, ha azzal közvetlen tűz- vagy robbanásveszélyt idéztek elő
- menekülésre számításba vett kijárat, vészkijárat leszűkítése oly módon, hogy a kiürítéshez szükséges átbocsátóképesség nem biztosított
- tömegtartózkodásra szolgáló építmény, építményrész esetén a menekülésre számításba vett kijárat, vészkijárat leszűkítése oly módon, hogy a kiürítéshez szükséges átbocsátóképesség nem biztosított
- menekülésre számításba vett kijárat, vészkijárat lezárása, leszűkítése oly módon, hogy a menekülő számára az nem szüntethető meg azonnal
- tömegtartózkodásra szolgáló építmény, építményrész esetén a menekülésre számításba vett kijárat, vészkijárat lezárása, leszűkítése oly módon, hogy a menekülő számára az nem szüntethető meg azonnal
- épületek menekülési útvonalain és azokkal egy légteret alkotó helyiségrészben szabálytalan tárolás, a rendeltetéssel nem összefüggő elektromos berendezés felügyelet nélküli üzemeltetése, továbbá a menekülési útvonalnak a kiürítéshez szükséges átbocsátóképesség mértékén túli leszűkítése
- az épületek menekülési útvonalain éghető anyagú installációk, dekorációk, szőnyegek, falikárpitok, továbbá egyéb éghető anyagoknak az elhelyezéssel érintett fal- vagy a padló felületének 15%-ánál nagyobb mértékű részét borító elhelyezése (a beépített építési termékek és a biztonsági jelek kivételével)
- a kiürítési számítással igazolt/igazolható létszám túllépése
- jogszabály vagy hatóság által előírt, a tűz- vagy füstszakasz határon beépített tűz- vagy füstgátló műszaki megoldás megszüntetése, eltávolítása, működésének akadályoztatása
- ha a létesítési eljárás során jóváhagyott tűzoltási felvonulási út, terület maradéktalanul nem biztosított
- szükséges oltóvíz-intenzitás, kifolyási nyomás hiánya, oltóvízkivétel, felhasználás akadályozása
- a tűzoltóság beavatkozásának akadályozása
- a létesítményi, továbbá az önkormányzati tűzoltóságra vonatkozó jogszabályban vagy hatósági határozatban rögzített, a létszámra, illetve a képzésre vonatkozó előírások megszegése
- tűzoltókészülék készenlétben tartásának hiánya (a veszélyes árut szállító járművek kivételével)
- tűzoltókészülék karbantartásának hiánya (a veszélyes árut szállító járművek kivételével)
- a jogszabály vagy hatóság által előírt beépített tűzjelző vagy tűzoltó berendezés készenlétben tartásának, karbantartásának, felülvizsgálatának hiánya, működésének akadályozása, ha a védett tér
- tűzjelző vagy tűzoltó berendezés központjának jogszabály vagy hatóság által előírt állandó felügyelete, tűzátjelzés hiánya
- jogszabály vagy hatóság által előírt beépített tűzjelző vagy tűzoltó eszköz, felszerelés, készülék, berendezés hibái igazolt megszüntetésének, vagy a megszüntetésre tett intézkedés kezdeményezésének hiánya, amennyiben a hiba észlelése óta több mint 8 nap eltelt
- jogszabály vagy hatóság által előírt, az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló miniszteri rendeletben meghatározott érintett műszaki megoldás készenlétben tartásának, karbantartásának, ellenőrzésének, felülvizsgálatának, nyomáspróbájának, a feltárt hibák igazolt javításának hiánya, amennyiben az nem tartozik más tűzvédelmi bírságtétel alá
- jogszabály vagy hatóság által előírt oltóanyag beszerzésének, készenlétben tartásának elmulasztása
- tűzvédelmi szakvizsgára kötelezett tevékenység érvényes tűzvédelmi szakvizsga nélküli végzése, közvetlen irányítása
- hatósági eltiltás ellenére végzett tűzvédelmi szakvizsga oktatásszervezői tevékenység, illetve tűzvédelmi szakvizsgabizottságban tagként, elnökként való közreműködés
- tűzvédelmi szakvizsgára kötelezett tevékenység műszaki követelménytől eltérő végzése (természetes személy vagy gazdasági társaság)
- tűzvédelmi dokumentáció jogosultság nélküli készítése:
a) ha a felelős tervező, a tűzvédelmi szakértő vagy a tűzvédelmi tervező nem a vonatkozó jogszabályoknak, hatósági előírásoknak megfelelően tervezte meg az építményt
b) ha a kivitelező vagy a felelős műszaki vezető valótlan nyilatkozatot adott
- ha a munkáltató az új munkavállalók tűzvédelmi oktatásáról, illetve – amennyiben tűzvédelmi szabályzat készítésére kötelezett – a tűzvédelmi szabályzat megismertetéséről a munkába lépéskor – igazolt módon – nem gondoskodott, és a munkavállaló belépése óta több mint 15 nap eltelt
- ha a munkáltató a munkavállalók ismétlődő vagy a tűzvédelmi hatóság által előírt soron kívüli tűzvédelmi oktatásáról, illetve a tűzvédelmi szabályzat megismertetéséről a jogszabályban vagy a tűzvédelmi szabályzatában, a soron kívüli oktatást előíró határozatban rögzített határidőre – igazolt módon – nem gondoskodott és a határidő lejárta óta több mint 15 nap eltelt
- ha az üzemeltető – aláírt megállapodással, megbízással dokumentálva – megfelelő szervezettel, illetve tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személlyel vagy szolgáltatás igénybevételével nem gondoskodik a létesítmény tűzvédelméről ott, ahol ezt jogszabály előírja
- ha a jogszabály alapján kötelezettek a jogszabály által előírt tűzvédelmi szabályzatot nem készítik, készíttetik el
- ha a jogszabályban kötelezettek tűzvédelmi szabályzatából a jogszabályban előírt kötelező tartalmi elem hiányzik, vagy az a tűzvédelmi helyzetre kiható változást nem tartalmazza
- ha az építményben raktározott, tárolt anyag, termék mennyisége meghaladja az építmény létesítésekor, átalakításakor hatályban lévő jogszabály szerinti tűzterhelési értékeket
- a kötelező időszakos villamos- vagy villámvédelmi felülvizsgálat hiánya
- a kötelező időszakos villamos- vagy villámvédelmi felülvizsgálati minősítő iratban feltárt – tűzveszélyes vagy soron kívüli, javítandó jelzéssel ellátott – hibák igazolt megszüntetésének hiánya
- ha az erdőgazdálkodó a jogszabály által előírt erdő-tűzvédelmi tervet vagy egyszerűsített erdő-tűzvédelmi tervet nem készíti, készítteti el
- a településen vagy a létesítményben a tűzoltást befolyásoló változások bejelentésének elmulasztása az állandó készenléti jellegű szolgálatot ellátó hivatásos tűzoltóság vagy önkormányzati tűzoltóság, illetve az érintett létesítményi tűzoltóság felé
- ha a tűzvédelmi szolgáltatási tevékenységet a szolgáltató nem az adott jogszabályi előírásoknak megfelelően végezte
- a tűzoltó-technikai termék, építési termék tűzvédelmi célú ellenőrzésének, felülvizsgálatának, karbantartásának, javításának a műszaki előírásokban, vagy a tűzvédelmi hatósági engedélyben foglaltaktól eltérő módon történő végzése, vagy ezen tevékenység során a termék működőképességének veszélyeztetése, amennyiben az nem tartozik más tűzvédelmi bírságtétel alá
- ha a jogszabály által forgalmazási engedélyhez kötött tűzoltó-technikai termék forgalmazásához nem kérték meg a hatóság engedélyét
- a tűzvédelmi jogszabályban vagy a tűzvédelmi szabályzatokban foglalt egyéb előírások megszegése
- a pirotechnikai termékek előállítására, forgalmazására, tárolására, szállítására, felhasználására, megsemmisítésére, birtoklására vonatkozó tűzvédelemmel összefüggő előírások megszegése
- a termőföld védelméről szóló törvényben előírt hasznosítási, vagy mellékhasznosítási kötelezettség elmulasztásával a tűzesetek megelőzéséről nem gondoskodnak
- jogszabály által előírt hő- és füstelvezető rendszer létesítésének, üzemeltetésének, ellenőrzésének, felülvizsgálatának, karbantartásának hiánya, működésének akadályozása
- az építményszerkezetek tűzvédelmi tulajdonságait igazoló tűzvédelmi szakértői nyilatkozatnak a tűzvédelmi hatósághoz történő megküldésének elmulasztása
- ha a tűzvédelmi szakértő az építményszerkezetek tűzvédelmi tulajdonságairól valótlan nyilatkozatot tesz
- irányított égetés végzése a tűzvédelmi hatóság engedélye nélkül
- szabadtéri égetés során az alkalomszerű tűzveszélyes tevékenységre és az irányított égetésre vonatkozó tűzvédelmi előírások be nem tartása
- eltérés a nemzeti szabványok tűzvédelmi előírásaitól és a tűzvédelmi műszaki irányelvek rendelkezéseitől a tűzvédelmi hatóság jóváhagyása nélkül
- eltérés a tűzvédelmi hatóság által jóváhagyott eltérő műszaki megoldástól, kivéve, ha a jogszabályban, nemzeti szabványban vagy tűzvédelmi műszaki irányelvben foglalt műszaki megoldást alkalmazzák
Megelőzéshez, a legjobb tanács, ha a leírtakat, figyelembe veszünk,
megfigyeljük és észleljük az adott terület problémáit; majd kidolgozásra kerül egy akcióterv, ahol határidőre,
felelősök bevonásával felszámolásra kerül a legkisebb probléma is. Azokat az eszközöket, berendezéseket,
amelyeket folyamatosan karbantartani, ellenőrizni kell, jegyezzük fel, esetleges javításukat bízzuk szakemberre.
A menekülésre számításba vehető utakat, kijáratokat ne hagyjuk rendezetlenül, ügyelni kell az akadálymentességre, jelzőeszközök működőképességére.
A tűzveszélyes tevékenységeket végző emberek tűzvédelmi szakvizsgáztatása folyamatosan legyen ellenőrizve, frissítve.
Figyeljünk a rendszeres, de a rendkívüli tűzvédelmi oktatásokra, a tűzvédelmi szabályzatra.
Végeztessük el időben a villamos- és villámvédelmi felülvizsgálatokat.
Minden dokumentum becsületes szakember által készüljön, és soha ne ferdítsük el a valóságot, így valótlant állítva benne.
Ne akadályozzuk a kéményseprő szakemberek munkáját.
Végezetül de nem utolsó sorban, kell egy jó tűzvédelmi szakember is,
aki segít a döntések meghozatalában, és véghezvitelében, valamint a szaktevékenységek ellátásában!
Amennyiben kérdése, kételye van, keressen fel minket!
Állunk rendelkezésére!
Készült:
- 259/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet, II. fejezet és 1. melléklet, Hatályos: 2016.07.01 –
- 2015. évi CCXI. törvény 7. § (2) b)
Szerkesztette: Vékási József